Roskilde Revisited

Psychedelic Tropical Party! Var Bomba Estéreo glade for at være tilbage på festivalen? 

Tre år er der gået siden det colombianske band Bomba Estéreo spillede deres første koncert i Europa på Roskilde Festival i 2009, en koncert der på mange måder markerede starten på den store internationale succes bandet siden hen har opnået, og som har bragt dem det meste af verden rundt med deres højenergiske liveshows. 

Med den allestedsnærværende Liliana Saumet i front vendte bandet i fredags tilbage til Roskilde, hvor de foran et fyldt Cosmopoltelt endnu engang leverede en fremragende koncert. Samtidig præsenterede de her en ny mere klubbeat-baseret udgave af deres blanding af den traditionelle colombianske cumbia og genrer som hip hop, champeta og psykedelisk musik. En lyd Bomba Estéreos bassist, programmør og musikalske ankermand Simón Mejía beskriver som “elektronisk musik spillet af et liveband”. Før koncerten på Cosmopol mødte Almonde ham til en snak om gruppens første koncert på festivalen, det kommende album og cumbia musikkens globale udbredelse indenfor de sidste år.

Bomba Estéreos fortolkning af halvfemser hittet ‘Pump Up the Jam’

Hvordan husker du koncerten i 2009?

Simón: Det var fantastisk. Vi vidste ikke hvad vi skulle forvente, da det var første gang vi spillede i Europa og samtidig også vores første koncert på en større festival. Vi gik på scenen, begyndte at spille og så gik folk fuldstændig amok, og vi tænkte “Wauw, hvad er det der sker? Det her er fantastisk”. En af vores bedste koncerter i hele karrieren og det er noget helt særligt at være tilbage.

Jeg forstår at I også boede på campingområdet under hele festivalen dengang? (som det bl.a. fremgår af festivalens program, red.)

Nej, det passer ikke, vi boede på hotel. Det må være en myte.

Så efter den koncert begyndte der pludselig at ske en masse ting for jer?

Ja, det var som en snebold. Vores rygte bredte sig hurtigt, bookere fra forskellige festivaler blev opmærksom på os, og der kom flere og flere invitationer til at spille koncerter i Europa og andre steder i verden.

Og nu er der gået tre år..

Ja, men festivalen ligner sig selv. Vi gik rundt på pladsen i dag og det virkede fuldstændig som i 2009, den samme energi. Det er en helt særlig festival synes jeg. Programmet er altid virkelig godt, altid mange spændende navne, især indenfor verdensmusikken.

Og hvordan har tingene udviklet sig for Bomba Estéreo i de tre år? Albummet ‘Blow Up’ udkom i 2009, er der et nyt et på vej?

Ja, det udkommer i august. Det er færdigt nu, men det tog os virkelig lang tid at lave. Vi har været på turne, og kun når vi engang imellem var hjemme i Bogotá havde vi tid til at arbejde på det. Men nu er det som sagt færdigt og de fleste af de sange vi spiller i aften er fra det nye album.

Jeg tror lyden på det nye album bærer mere præg af at hele bandet har været en del af processen, hvor det forrige album mest var et samarbejde mellem Liliana og jeg. Det nye album er resultatet af den musikalske forståelse vi fire har opbygget mellem hinanden ved næsten konstant at turnere og spille sammen. De musikalske bidrag fra os hver især træder således tydeligt frem; Julian (Salazar, guitar og synths, red.), som er stor fan af elektronisk musik og synth-lyde; Kike (Egurrola, trommeslager), der kommer med mange af musikkens afro-caribiske rytmiske elementer, og selvfølgelig Lilianas vokal og tekster. Det er en blanding af nye inspirationer, men stadig med udgangspunkt i Bomba Estéreo lyden, der baseret på rytmemønstre fra vores musiktraditioner i Colombia.

Bomba Estéreo var oprindeligt dit soloprojekt?

Det var et samarbejde mellem mig, Simón (Hernández, red.), der stadig laver vores visuals, og en DJ ved navn DJ Fresh. Det startede som et soundsystem; DJ Fresh spillede plader med tropical musik, jeg lagde nogle beats indover og Simón producerede live visuals. Så mødte jeg Liliana og vi begyndte at lave sange sammen og så udviklede det sig efterhånden til et band.

Hvordan synes du jeres tilgang til at spille live har udviklet sig i de år, I har eksisteret som band?

Vi kender nu hinanden virkelig godt som musikere efter at have spillet sammen så længe og improvisation er blevet en større del af vores liveoptræden. Vi spiller sangene henover nogle programmerede tracks, men når disse tracks slutter improviserer vi ofte sangene videre. Det vi i sidste ende prøver at opnå, er en elektronisk lyd spillet med live instrumenter, hvor vi så at sige looper os selv.

Jeres lyd bliver ofte beskrevet som electro-cumbia, vil du betegne cumbia musikken som jeres primære inspiration?

Cumbia musikken var den første stilart vi for alvor dykkede ned i og har helt klart været vores udgangspunkt, men på det nye album udforsker vi i højere grad også andre rytmer og stilarter, og forsøger at give et twist til denne cumbia-lyd.

Cumbia musikkens popularitet internationalt synes virkelig at være vokset i de seneste par år, også her i Danmark hvor den elektroniske cumbia er blevet virkelig populær klubmusik. Er det noget i har lagt mærke til, når i har turneret rundt om i verden?

Ja, uden tvivl. Første gang vi var på Roskilde lagde vi mærke til at cumbiaen var ved at vinde indpas i Europa, med DJ’sene og festerne, og nu er det blevet langt mere synligt og mere mainstream. Den har spredt sig over hele verden. Vi spillede på et mindre spillested i Japan og inden vores koncert var der en japansk DJ som spillede colombianske cumbia-plader, jeg aldrig nogensinde havde hørt om. Han havde alle disse gamle plader, som jeg ikke kan forestille mig hvordan han har fået fat på. Det var fantastisk.

Noget af det smukke ved cumbia musikken er at den på den ene side er en meget lokal og roots-baseret musik, men samtidig en meget universel musik, der taler til folk verden rundt. Cumbia rytmen er let at danse til, en meget basal rytme ligesom reggae. Ikke som f.eks. salsa der er mere kompliceret, alle kan danse til cumbia.

 

Dette indlæg blev posted i Features og tagged , , , .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *