Rejsen tilbage til Gnawa

”Trods al teknologien vælger jeg trofast scenen” – vi har mødt koncertaktuelle Aziz Sahmaoui 

Som mange andre flyttede musikeren Aziz Sahmaoui i en ung alder fra hjemlandet Marokko til Paris. Her var han med til at starte gruppen Orchestre National de Barbès, der både var en hyldest til medlemmernes nordafrikanske hjemlande og til dét indvandrerkvarter – Barbès – hvor de boede og havde mødt hinanden.

Omkring årtusindeskiftet forlod Aziz Sahmaoui gruppen og begyndte i stedet et samarbejde med jazz-musikeren Joe Zawinul som en del af hans The Zawinul Syndicate.

I dag står Aziz på egne ben, og med et eget band, der består af et hold senegalesiske musikere – University of Gnawa. Et band der ikke, som navnet nok antyder, er ren Gnawa, men hvor Aziz alligevel søger tilbage til røddernes og barndommens musikalske lærdom i byen Marrakesh, og fusionerer denne med både moderne elementer og andre afrikanske stilarter.

Almonde spurgte Aziz Sahmaoui om grunden til dette projekt, og fik svar på, hvorfor kulturmøder og rejser – fysiske såvel som åndelige – er nødvendige for, med hans egne ord, ”at blødgøre livets bitterheder.”

 

Albummet Aziz Sahmaoui & University of Gnawa er dit første soloalbum. Du har tidligere spillet i Orchestre National de Barbès og i Joe Zawinul & The Zawinul Syndicate. Hvad er grunden til, at du nu har besluttet at udgive et soloalbum?

Aziz: Musikken jeg lavede sammen med Orchestre National de Barbès, nyskabte og gjorde magrebinsk musik populær. Desuden var det musikalske samarbejde med Joe Zawinul unikt, da den indeholdte den magi, som kun Zawinul kunne skabe. De erfaringer, jeg har fået gennem disse musikalske rejser, gav mig ønsket om at fortælle min egen historie. Det er grunden til, at jeg har skabt University of Gnawa.

Dit band University of Gnawa er skabt som en hyldest til Gnawakulturen. Kan du fortælle mere om dit forhold til gnawa?

A: Der er mange folk over hele verden, som interesserer sig for Gnawakulturen og dens ritualer, hvorimod dette kendskab tidligere var mere begrænset. Jeg ønsker at være med til at udvikle denne interesse, idet jeg selv stammer fra Gnawakulturen.

Du har tidligere spillet bl.a. jazz og berbermusik, og det nuværende album har fokus på gnawa og sufi. Hvori ligger din interesse for at udforske forskellige genrer, samt fusionere dem på nye måder?

A. Jeg synes, det er sundt at kunne genfødes hver dag, hvilket sker ved at rejse ind i andre kulturer. Det giver en daglig glæde, og muligheden for at leve i nuet. En beruselse. At have hjertet fyldt med glæde uden årsag. Sådanne fornøjelser trænger vi til for at blødgøre livets bitterheder.

Jeg elsker at rejse ind i andre kulturer, at imødekomme de udfordringer det giver, og få nye farver til paletten. Jeg elsker de bånd som eksisterer mellem kulturer og musikalske genrer, og som netop gør det muligt at skabe en ny lyd – at turde tage traditionelle rockinstrumenter og blande det med afrikansk musik.

Pladens producer Martin Meissonnier har tidligere produceret for bl.a. Fela Kuti, Tony Allen, Afrika Bambaataa og Seun Kuti. Hvilken indflydelse har han haft på pladsens resultat?

A: Jeg mødte Martin Meissonnier under en optagelse og blev forført af hans arbejdsstil; den måde han styrede sit hold og sine musikere på. Han gik straks til kernen på en både smuk, elegant og effektiv måde. Jeg havde brug for hans strukturering, organisering og intelligens. Han har et meget internationalt syn, som strækker sig over forskellige musikalske tidsperioder. Han kunne lide vores musik, vi kunne hurtigt forstå hinanden, og således blev projektet gennemført.

Dine tekster på albummet virker til at fokusere en del på uretfærdighed i verden. Kan du fortælle lidt om de temaer du har fokuseret på, og hvorfor du beskæftiger dig med netop disse temaer?

A: Da vi er påvirket af verden, reagerer vi også på uretfærdighed. Dette gør jeg gennem mine ord. Desværre lever vi i et samfund, hvor fokus er mere på individet, og ved dette fokus svigter vi den kommende kollektive verden. Vi må huske, at vi ejer ikke jorden, vi låner den blot af vores børn, og dette vil jeg gerne være med til at sætte fokus på.

Dine Europaturné vil føre dig gennem Frankrig, Schweiz, Danmark, Sverige, Norge, Belgien og Italien. Hvordan har du og bandet forberedt sig på turnéen?

A: Vi glæder os altid til at tage på turne. Denne glæde forener os, da vi sammen samles om nye eventyr. Det er en stor fornøjelse at være på scenen og skabe minder sammen med publikum. Koncerterne er tit et sted, som kan samle folk omkring kulturen og musikken. Desuden er det et sted, hvor man kan lade sig selv op med den gode energi der er til stede i rummet, og hvor man giver det bedste af sig selv – det er den mest enestående ting i verden.

I bandet har vi vores vaner, som altid har været der, og som gør, at vi er sammen med hinanden uden der opstår konflikter. Enhver har sin plads, men får også det rum som den enkelte har brug for. De to kulturer forenet i bandet, den maghrebinske og senegaliske, og vi kommer helt naturligt ud af det med hinanden.

Hvilke forventninger kan publikum til koncerten i København have?

A: Jeg har altid haft positive oplevelser i København, og jeg håber dette vil fortsætte når jeg kommer igen. Jeg håber vores improviseringer kan ske i fællesskab med publikummet, således vi åndeligt bliver blandet, og dermed bliver til én.

Tilgængeligheden til verdensmusikken er generelt lettere i dag grundet digitale medier. Hvilke strategier bruger du for at få gjort din musik tilgængelig rundt om i verden?

A: På trods af al teknologien og de uendelige skærme vælger jeg trofast scenen. Jeg elsker kontakten og tætheden til publikummet. Når sangen kan fange den lyttendes sind. Med få klik kan folk få adgang til hele klodens musik, så en ordentlig struktur og en sund distribuering hjælper på at gøre min musik mere tilgængelig. Men liveoplevelsen er stadig et privilegium, og en magi som ikke kan slukkes.

 X

Aziz Sahmaoui og hans orkester University of Gnawa giver koncert på spillestedet Global i København i aften d. 5. oktober. 

Dette indlæg blev posted i Features og tagged , , .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *