Søvnløs i São Paulo

En personlig guide til musik- og nattelivet i den brasilianske metropol

Søvnløs i SP Slide

São Paulo er en kæmpe by, hvor man kan leve et helt liv uden at have set halvdelen af byen.  Det er mulighedernes by, en kulturel metropol med indflydelser fra alle de håbfulde mennesker der tager dertil for at prøve lykken, om de er fra de brasilianske delstater Pernambuco, Paraíba, Bahia, Indre São Paulo, Minas Gerais, Sydbrasilien, eller fra nær og fjernliggende lande som Peru, Bolivia, Japan, Korea, Italien eller resten af verden.

Blandingen af så store mængder af kreative kræfter og overlevelsesinstinkt, som man kan finde i en by med over 11 millioner indbyggere, betyder også at det kan være svært at finde frem til uprætentiøse steder, hvor man kan opleve lokal musik … Udbuddet er så stort at det er svært at skabe overblik, samtidigt med at den brasilianske spontanitet indenfor koncertarrangement gør, at mange koncerter og fester bliver annonceret med kort varsel, med mindre der er tale om store internationale koncerter på de helt store scener som Credit Card Hall, der kunne svare til en dansk koncertsal som den i Horsens. Den sydamerikanske metropol har musik til enhver smag, om man er til mere formelle koncertoplevelser, festlige byture eller mere alternative niche scener.  Her er et bud på nogle mere og mindre formelle steder man kan opleve live musik i São Paulo til under 100 danske kroner.

Institutionelle kultursteder – et professionelt forhold til musikoplevelsen

Er man interesseret i billige  men yderst professionelle kulturelle oplevelser kan man med glæde søge imod de institutionelle kulturhuse, SESC’s, som findes overalt i São Paulo delstaten. Der skal man sjældent betale mere end 10-20 R$ (lidt under 60 DKK) SESC Pompeia 2for indgangen, får muligheden for at sidde og se koncerter, teaterforestillinger, danse forestillinger, oftest med anerkendte brasilianske og internationale kunstnere.  Danske bands som Efterklang og Girls in Airport har således spillet på den mere fjerne SESC Belenzinho og min favorit SESC Pompeia.

Sidstnævnte ligger i en gammel tromle fabrik i Barra Funda kvarteret. Udover den større mere formelle scene, hvor man bl.a. kan opleve performative koncerter som jeg gjorde med kropsperkussionbandet Barbatuques, har SESC Pompeia en mindre scene, “choperia”, som ofte anvendes til mere populære arrangementer, herunder opførelse af folkekulturelle begivenheder som Bumba Meu Boi festen, upcoming bands pladeudgivelser, temauger med jazzbar mm.

Andre vigtige SESCs hvis program er værd at skimme er SESC Vila Mariana og SESC Pinheiros i kvarterene af samme navn.

Er man til siddende koncerter, film, medier, udstillinger, teater og danse forestillinger kan man til ligeså billige penge få yderst professionelt udformede kulturoplevelser på mange af São Paulo’s bankers kulturhuse såsom Itaú Cultural, Centro Cultural Banco do BrasilCaixa Cultural, der ligger omkring byens centrum og avenida Paulista.

I Brasilien fungerer kulturstøtten på en anden vis end i Danmark. Det vil for eksempel være utænkeligt at mennesker arbejder gratis for at støtte et kultursted der kun overlever takket være statens støtte. Her eksisterer en lovgivning der fremmer kulturen ved hjælp af det, man kunne kalde for en skatte “øremærkning”. På den måde kan en virksomhed vælge nogle kulturelle projekter, som den vil øremærke op til 4% af sin selskabsskat, og på samme måde kan privat personer øremærke 6% af personskatten til “Incentivo à Cultura” (kulturincitament). På den måde får virksomhederne fordelen af at kunne styrke deres image via kulturstøtten samtidig med at kulturudbyderen får udfordringen i at overtale virksomhederne omkring deres projekters kulturelle, etiske, æstetiske, pædagogiske, sociale eller historisk værdi.

Gå i byen, fest og ungdomskultur – Rua Augusta

rua augusta 2Vil man mærke byens puls, kan man med glæde træde ind i et af de mange barer og klubber på Rua Augusta. Vær dog opmærksom på at hvis stedet ser meget lumsk ud, er der stor chance for at det i virkeligheden er et bordel… Rua Augusta har siden sine unge dage været en af de mere saftige gader i São Paulo, og selvom det samtidig er en hip bylivs gade, som det også var i 1960erne og 1970erne, er der stadigvæk tale om et af prostitutionscentrene i São Paulo.Er man interesseret i upcoming-bands, rock, pop, indie  og alle hybrid genrerne der opstår i mødet mellem den internationale ungdomskultur og brasilianske rytmer, kan man med fordel tage en tur forbi  steder som Studio SP, Beco eller Tapas Club.

Vila Madalena, barer i boheme kvarteret  

Grazie a dio 2Et andet kvarter, man ikke kan undgå at nævne, når man er ude efter en bytur med fest, ballade og livemusik er Vila Madalena. Her vil man kunne høre original chorinho og samba på det klassiske O do Borogodó,  danse samba-rock til store orkestre på Grazie a Dio, eller bevæge sig ud i en af de mange andre barer og klubber, kvarteret byder på.

x

3 Alternative spillesteder med idealerne på plads

Mellem de to yderligheder, det institutionelle koncertsted og det pulserende natteliv, gemmer sig tre særlige spillesteder med fokus på musikoplevelsen, som bestemt er et besøg værd.

Serralheria 

Det første sted, Serralheria, (Låsesmeden) ligger forholdsvis tæt på SESC Pompeia, på Rua Guaicurus som i øvrigt også huser et af de mest famøse elektronika GLS (Gay Lesbian & Sympathisants) diskoteker, The Week.

serralheria1På vej ind i Serralheria finder man en improviseret kasse under flyvende paraplyer, hvilket er starten på en kreativ udsmykning af ophængte stole brugt som hylder, lange bænke med farverige puder, stue planter, intimbelysning og andre små unikke detaljer, der tilsammen giver stedet et hyggeligt præg.

Som klimaet tillader det, er Serralheria en blanding af indendørs og udendørs miljøer. Udenfor man kan sidde og ryge en cigaret i den lille patio, hvor man måske også kan være så heldig at ane en stjerne på den forurenede himmel. I bar området indendørs kan man sidde og nyde en god cachaça, dagens ret eller en lækker caipirinha, mens man betragter den aktuelle kunstudstilling.

Sidst og godt skjult er “Estudio” eller koncert lokalet, der kan rumme op til 180 gæster. Der kan man typisk opleve lokale upcoming bands indenfor brasiliansk instrumental musik, verdensmusik (afro og balkan samt alle slags brasilianske rytmer), jazz og rock.

Serralheria er startet af gruppe mennesker fra bevægelsen barulho.org, der ifølge stedets musikansvarlige Amadeu Zoe har en bredere målsætning omkring at arrangere gadefester tilgængelige for alle. Zoe har også været i gang med et internetradio projekt Dadaradio, hvis formål var at udvide kendskabet til musik igennem copy left fildeling.  Barulho.org var eksempelvis med til at organisere en fest på viadukten Elevado Costa eSao paulo fest Silva i Barra Funda, kendt bland paulistanerne som ”o Minhocão” (den store orm) denne søndag. Man kunne læse på barulho hjemmesiden:

Festen kan være et fandens godt politisk værktøj, den kan blot have en æstetisk funktion, den kan være udførelse af ren hedonisme… 

Det sammentraf der vil ske om søndagen på Minhocão forstærker partnerskabet mellem broderiske fælleskaber som udøver forskellige perspektiver på festen, men som har nogle fælles træk: Vild lidenskab for det de laver, ubetinget kærlighed til musikken og en stor respekt for gaden og dens potens.

Derfor, let’s go! VoodooHop, Calefação Tropicaos, Associação Cecília, CAPSLOCK, FreeBeats, Boteco Prato do Dia, Saloon das Minas møder hinanden til endnu et lille sundt rod!” (fri oversættelse http://barulho.org/barulho-minhocao/)

DadaRadio byder på podcasts med lokale bands, koncertoptagelser fra Serralheria og definerer sig som en uafhængig radiostation hvis formål er at være en gruppe venners platform for udtrykket af lydmæssig undersøgelse, for folk interesserede i musik generelt,  et sted skabt for at sprede og integrere musikalske værker, som flygter fra den store kulturelle industri og forsøger at komme ud over den overfladiske musik som gode eller forbrugsvare, en platform der forstår musikken som en form for kunst, kultur, menneskeligt udtryk og udtryk for et samfunds vækst og udvikling.”(fri oversættelse  http://dadaradio.net/about/)

AfroeletroEn af Serralherias målsætninger, udover at fortsætte med at overleve uden at modtage statsstøtte, er “at bringe et andet sprog, mere uafhængige bevægelser, værdsætte den instrumentale musik, musik studerende med projekter de gerne vil vise” (Amadeu Zoe). Stedet er vokset med de bands, det har givet plads til, så som de afrikansk inspirerede projekter Afroeletro, Sambanzo og Metameta, Man vil også kunne dykke dybere i den brasilianske kultur ved at opleve koncerter med eksempelsvis folkemusik research gruppen A Barca og Berimbau Mesteren Dinho Nascimentos projekt.

Serralheria er åben mellem torsdag og søndag,  og entré prisen ligger mellem 5 og 25R$. (15-75 DKK) På spillestedets hjemmeside kan man udover se programmet lytte til optagelser af foregående koncerter under REC.

Jazz nos Fundos

Jazz nos Fundos 1

Er man til jazz og instrumental musik,  kan man tage til Jazz nos Fundos (Jazz i Bunden) i Pinheiros kvarteret. Stedets største charme er, at det næsten ikke kunne være mere skjult, i bunden af et parkeringshus for enden af en parkeringspark på Rua João Moura. Stedets ejer Maximo Levy udtaler: “Vi har en “speakeasies” sjæl, det har været tanken fra starten, ligesom de barer i Chicago, som var gemte og man skulle finde en lille dør, for at komme ind til den gode musik. (…) Dem, der skal kende stedet, kender det. Dem, der ikke kender det, skal finde en, der vil tage dem med hertil.”

Ligesom Serralheria, er stedet opstået som følge af en række fester. Kunstneren Maximo Levy, der boede i lokalet holdte fester, hvor områdets musikere kunne komme og mødes over instrumental- eller jazzmusik. Festerne fik dog sådan en omfang, at det endte med at boligen blev til et af São Paulos mest pudsige spillesteder. Programmet spænder mellem latin aftener om fredagen “O Cubano”, hvor folk kan danse til live bands og lære hinanden bedre at kende,  stille sid-ned lytte-koncerter, som typisk er på i starten af ugen, og mere almindelige koncerter, hvor der også er plads til at publikum kan socialisere. Den størstejazz nos fundos 6 fællesnævner for koncerterne på Jazz nos Fundos er dog, at der altid er tale om instrumental musik, uden sanger. Når Levy bliver spurgt hvad han ønsker for São Paulos musikscene, svarer han at man burde “Investere i den instrumentale musik, som er en skjult skat indenfor den brasilianske kultur”.

Jazz nos Fundos udsmykning er en sammensætning af genbrugte stole, borde og andre pudsige fund fraejerens udflugter mellem områdets reformcontainere; “Alle væggene, alt det du ser her stammer fra nedrivninger. Jeg køber døre og stole på byggepladser og gademarkeder.”

Alle stedets koncerter bliver optaget og kan høres på spillestedets hjemmeside.

Maximo Levy: “Vores mission er at blive ved med at bringe god musik ud, være en del af São Paulos musikudbud, men også på internationalt niveau, igennem vores streaming. Den, som vil, og er vågen til brasilianske spilletider, kan høre vores shows live, ganske gratis… Det vil vi blive ved med at gøre, lave instrumental musik, det vi kan lide at høre, det vi kan lide at spille.”

Udover en god bar, byder stedet også på forskellige snacks som tapas, guacamole og landkartofler.

Entreen koster 25 R$  (75 DKK)og Jazz nos Fundos tager ikke imod kreditkort.

A Casa do Núcleo

Pladeselskabet Núcleo Contemporâneos hovedkvarter A Casa do Núcleo er et intimt Casa do Nucleospillested og kulturhus, hvor man bl.a. kan deltage i workshops der spænder fra body percussion til fotografering af koncerter, samt fordybe sig i husets udbud af cd’er og bøger om musik. Dette materiale er bragt tilbage fra steder overalt i verden, som spillestedets frontfigur Benjamim Taubkin har besøgt takket være sit erhverv som musiker, eller sine stillinger som musikprogram ansvarlig for mercado cultural markedet eller for Itaú Cultural.

A Casa do Núcleo ligger i et ganske almindeligt lille hus i det grønne villa kvarter Vila Beatriz, nær Vila Madalena. Stuen kan ikke rumme meget mere end 60 gæster, der til gengæld får en af de mest intime koncertoplevelser mulige, med sofa og puder helt op til scenekanten.

Stedet har det tilfældes med Serralheria og Jazz nos Fundos at det ønsker at eksistere på egne betingelser. Det modtager ingen statsstøtte, eller, som Taubkin udtrykker det; “ Vi skriver os ikke ind i editaler, ansøger ikke om støtte, fordi vi vil gerne arbejde autonomt og uafhængigt. (…) Jeg mener at kultur og kunst er efterhånden ved at blive staten og virksomhedernes gidsel. ”

Her er musikprofilen mere akustisk, mest på grund af stedets størrelse. Der er lige dele instrumental og sunget musik. Casa do Núcleo er en “hjemmescene” for bestemte projekter Casa do Núcleo har valgt at støtte, men også et sted der forsøger at skabe etcasa do nucleo 2 dybere kendskab til nøglemusikere, ved at lave temauger om dem eller præsentere musikalske familier. Taubkin: “Vi vil gerne hylde aktive og sunde musikere. Vi vil ikke lave triste, sorgfulde hyldester. Vi vil anerkende mennesker der har givet vigtige bidrag til musikken, som både har en historie og stadig er aktive musikere.”

På grund af stedets begrænsede størrelse og identitet som koncerthus, frem for bar eller klub, er drikkevarer og madudbuddet begrænset til få velvalgte vine, øl og økologisk kaffe og te, samt få vegetar og økologiske retter.

Stedets dørpriser varierer med koncerterne og workshops udbuddet.

Dette indlæg blev posted i Features og tagged , , .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *