Den Sorte Skoles vide verden

Interview med den ene halvdel af den danske DJ-duo

DSS 2, pladevender

Den Sorte Skole har efterhånden slået sig fast som nogle af landets bedste sample-snedkere med deres overlegne evne til, at tage forskellige små brudstykker fra allerede eksisterende sange og sætte dem sammen, for på den måde skabe deres helt egne musikalske kompositioner. Det har de bevist på deres to første mixtapes Lektion 1 og Lektion 2. Men på duoens seneste udspil, den anmelderroste Lektion 3, som er deres hidtil mest ambitiøse projekt, har de taget skridtet videre og gået på opdagelse i de fjerneste afkroge af verden for at opsnuse musik, de færreste vidste eksisterede, dem selv inklusiv. Tusindvis af samples fra hele 51 forskellige lande er således samlet på Lektion 3. Almondes udsendte mødte Martin Højland, den ene halvdel af den populære duo Den Sorte Skole til en snak om deres nye plade, obskure musikblogs og nazi-orgasmer.

På Lektion 3 har i samplet musik fra hele verden, hvor jeres to første udgivelser er mere baseret på hiphop og elektroniske samples. Hvordan blev I introduceret til alt det her musik, som i har samplet til denne plade?

Vi begyndte allerede på Lektion 2 at få øjnene op for verdensmusik. Her samplede vi tyrkiske og indiske ting, så det var meget naturligt for os at musik fra hele verden skulle spille en stor rolle på Lektion 3. Det gik samtidig op for os, at der fandtes en lang række musikblogs, hvor vinylnørder fra hele verden lagde gamle obskure albums op med linernotes, billeder og det hele til fri download. Hver enkelt blog havde en genre eller en niche som de var specialister i – f.eks. tidlig japansk new wave, feltoptagelser fra mellemøsten, molam funk fra Thailand eller brasiliansk psych-rock. Man kunne finde ting på de her blogs, som vi aldrig ville have haft en chance for at finde i en pladebutik i Danmark. Det var en periode, hvor vi lyttede til omkring 100 albums om ugen for at finde de få steder, hvor et instrument står alene, og dermed bliver muligt at sample.Plader 320x Efter et år havde vi så opbygget et arkiv med 5000 numre fra hele verden. Langt de fleste af blogsne lagde mp3’er op til download, så vi har efterfølgende opstøvet alle de samples vi er endt med at bruge på pladen på vinyl og indspillet dem i wav-kvalitet! Det har været rimelig dyrt skulle jeg hilse at sige. Vi har heldigvis fået hjælp fra folk i hele verden til at finde frem til pladerne og i nogle tilfælde til at lave indspilninger for os.

Efter halvandet års tid blev den største fildelingstjeneste, som de her blogs gjorde deres ting tilgængelige via – Megaupload – lukket af FBI. Efterfølgende lukkede Google så for en stor del af blogsne, og andre fildelingstjenester lukkede for linkse, således at blogsne stort set ikke eksisterer mere i dag. En trist tanke når man tænker på, at de gjorde musik tilgængelig, som er umuligt at få fat i gennem alle normale mainstream musikkanaler. Bl.a. lukkede de en blog med tusindvis af indonesiske vinylplader og båndoptagelser fra 50erne til 80erne, som en nordmand i Jakarta havde opbygget gennem flere år – det var efterhånden blevet den største samling af indonesisk funk og jazz i verden! Da den store ”nedslagtning” startede brugte vi nogle uger på at hente så meget musik fra de her blogs inden det var for sent, så nu har vi en harddisk med hundredevis af albums fra hele verden, som vi ikke har fået hørt endnu.

Nå, men vi havde opbygget det her arkiv og begyndte at arbejde på at lave numre her ud fra. Det var noget med, at man tog udgangspunkt i et guitarloop som man satte til at loope i et par dage, hvor vi så hørte alle andre samples fra arkivet henover, for at finde ud af, hvem der havde stemt deres instrumenter lige præcis på den måde. Og jeg skal hilse at sige, at det er svært at finde ting der stemmer og passer med hinanden. Både tone, rumfornemmelsen, rytme, stemning osv. skal passe sammen og vi har faktisk ikke rigtig pitchet nogle samples på pladen.

En anden grund til at vi har samplet fra så mange forskellige lande er, at vi gerne ville sample noget ingen har samplet før. Og det er mildest talt svært at finde fede ting fra Europa eller USA fra 60erne, 70erne og 80erne, som ingen har samplet før. Hvis du for eksempel skal sample noget amerikansk musik som ingen har hørt før, så skal det virkelig være obskurt. Typisk vil det være en rigtig rigtig dårlig plade, hvor der lige pludselig er otte sekunders magi, og man bliver rigtig træt af, at høre rigtig dårlige plader.  Hvis man tværtimod hører indonesisk, libanesisk eller afrikansk musik er der massere af spændende elementer, og samtidig er det en meget mere givende proces at lytte efter samples. Men det er så samtidig også en ekstra stor udfordring at få tingene til at passe sammen efterfølgende, da man jo ikke spiller efter de samme tone-skalaer rundt omkring i verden. I den arabiske verden har de f.eks. kvarttoner, og så stemmer et sample bare ikke lige med en c-mol fra Europa. Så det har handlet om at finde frem til ting der kunne spille sammen på tværs af skalaer fra den ene ende af verden til den anden.

Var det et bevidst valg fra starten at i skulle gå på opdagelse i verdensmusikkens glemte skatte eller kom det hen af vejen i processen?

Det var noget vi vidste fra starten. Vi havde en vision fra start om, at vi gerne ville sample fra så mange forskellige kulturer og musiktraditioner som muligt. Vi planlagde hele processen. Hvor lang tid skulle vi bruge på at indsamle samples, hvor lang tid vi skulle bruge på at lave skitser, hvor lang tid på at sætte det hele sammen osv. To år skulle det tage. Det endte med at vare et par måneder mere.

I perioder var det lidt tungt. Man tænker umiddelbart at der er mange ting der stemmer med hinanden i sådan et stort sample-arkiv, men det er der ikke. Nogle gange sad vi tilbage med syv lydbidder efter timers gennemlytning af hele arkivet ovenpå et loop! Så er det fristende at sige; “skal vi ikke lige bruge den her computer plug-in (Instrument, red.) eller en synth og komme videre”, men vi har formået at holde os til planen, og det er det der gør, at der er kommet noget ud i den anden ende, som lyder helt anderledes.

Vil man i forhold til det, kunne kalde jeres plade en konceptplade?

Det vil man vel godt kunne. Og det der er lidt spøjst ved konceptplader er, at man skal kende koncepten for virkelig at kunne sætte pris på pladen. Det tilføjer i hvert fald en ekstra dimension til musikken. Musikken skal kunne tale for sig selv, men der er ingen tvivl om at lektion 3 står stærkere hvis du læser den bog af Ralf (Christensen, red.) der følger med, og forstår hvad det er der foregår. Lektion 3 kræver meget af en. Den kræver, at du afsætter tid til virkelig at lytte og fordybe dig i musikken. Du skal heller ikke høre den på din laptop eller Iphone. Den skal høres højt, på et godt anlæg og helst i sin helhed.

Fra starten besluttede vi, at vi ikke ville bekymre os om, hvad folk forventede og at vi gerne ville lave noget, der var anderledes fra vores tidligere ting. Det var således også et bevidst valg at vi lavede en mere stille plade end vores tidligere. Men den er stadig intens føler vi, og der er på mange måder mere på spil i musikken denne gang. Der er mere at komme efter, mere at fordybe sig i.

Hvad var den mest besynderlige plade eller sang i faldt over, mens i arbejdede på Lektion 3? Var der noget der var så mærkeligt at i måtte droppe det?

Når man sampler fra 51 forskellige lande i perioden fra 40erne til 80erne er der selvsagt mange spøjse stykker musik og musikere involveret. Særligt ét sample er dog lidt mere grænseoverskridende end de andre. Samplet er brugt på det nummer vi har kaldt Magnetic, som nogen måske vil synes lyder lidt nazistoidt. Her er der en kvindevokal der stønner eller græder og vi snakkede om, at det lød som en nazi orgasme. Da Ralf var i gang med at skrive bogen til ss 2 pladen ringer han til mig og siger; “Er du klar over hvad det er, I har samplet der?!” Det er så en eller anden amerikaner der i start 80erne har lavet et projekt under navnet Women of the SS, hvor han havde  inviteret nogle tyske piger til USA for at lave vokalindspilninger henover hans eksperimenter med elektronisk musik. Nummeret vi har samplet hedder så, Trying to Please the SS, så det var en imiteret Nazi orgasme og det var for vildt, for det var præcis det vi jokede med. Man kan ikke finde ud af om hun simulerer en voldtægt eller en orgasme, og i vores ører lyd det så som en nazi-orgasme!  Det viser sig, at båndet er forbudt i Tyskland. Coveret på båndet ser helt sygt ud. Det er en nøgen dame i sort/hvid med en SM kugle i munden og med hagekors brændt ind i huden.  Ham amerikaneren gør et stort nummer ud af, at han ikke nærer nazistiske sympatier, men laver musikken for at formidle stemninger, der kan gøre os klogere på ondskaben. Det lykkedes meget godt, men jeg ved ikke om man kan kalde det verdensmusik.

(…)

Vi har også samplet børnepygmæer fra Cameroun!

Hvordan synes i Lektion 3 er blevet modtaget af publikum på jeres seneste turné i forhold til, at den er mindre party og kræver mere fordybelse?

Det har overrasket mig, hvor udfordrende den egentlig har været for mange folk. Nok fordi jeg har ikke hørt andet musik i de to år jeg har arbejdet med albummet. Jeg har godt haft på fornemmelsen, at meget af det der foregår for de unge nu, er basmusik, men jeg var ikke klar over, at mange ville synes at vores var så anderledes. Der er jo mange der er blevet skuffede, som er kommet til koncerterne og troet at nu skulle de have en abefest. Og det er det jo bare overhovedet ikke. Omvendt vil jeg sige, at vi får nogle virkelig fine og dybtfølte tilkendegivelser fra folk om, hvor stort et indtryk pladen har gjort på dem. På en måde vi aldrig har berørt folk tidligere. Så den har helt sikkert delt vandende. Vi får dagligt mails fra folk fra hele verden – New Zealand, Canada og Saudi Arabien. Pladen har nok flyttet vores fanbase lidt – de er blevet ældre. Folk har det også tit sådan, at de helst vil have at deres yndlingsband laver noget nyt som er lidt som det gamle, bare bedre. Fornyelse er ikke altid lige det folk håber mest på. Men det var vigtigt for os at bevæge os, og så er vi bare glade for at så mange alligevel følger den bevægelse eller støder til nu.

Kommer der en Lektion 4 og hvordan tror du den vil komme til at lyde?

Jeg ved ikke om der kommer en Lektion 4, fordi vi har det også meget fint med at det er en trilogi. Hvis der kommer en nr. 4 kan der ligeså godt komme en nr. 5, 6, 7, 8 osv. Vores næste store projekt er, at vi i 2014, 15 og 16 skal lave et værk med DR’s Symfoniorkester og det bliver ligesom sin egen trilogi.

Synes i at jeres vision med Lektion 3 er lykkedes?

Ja helt klart. Men en af de ting der ikke er lykkedes på Lektion 3 –   hvilket måske også er meget godt – er, at da  vi startede på projektet, havde vi Alle 2 en forestilling om at sample alle kulturer og genrer og om, at vi skulle lave musik der var strukturmæssigt mere opløst, sådan så man også havde afrikanske og indonesiske rytmer eller måske en  indisk raga struktur.  Det er en plade  hvor vi har samplet hele verden, men ud fra vores perspektiv rent musikmæssigt.  Der er nogle valserytmer og en 4/6 rytme og sådan noget, men det hele er groft sagt lagt ned i en vestlig musikalsk struktur. Det kunne havde været spændende, hvis vi kunne have indraget nogle anderledes rytmestrukturer fra f.eks. indonesisk jazz og bryde de her 4/4 lidt op. På den anden side er det nok lidt mere autentisk det her, lidt mere os og vores udgangspunkt i musikverden. Men nogle vil måske sige; “Aj, det er fandeme ikke verdensmusik det der. Det er bare nogle vestlige hoveder der stjæler med arme og ben fra alle andre”.

Ikke desto mindre er det lykkedes at lave en plade, der byder på alt lige fra klassisk musik, tyrkisk rock og maskinmarch til indonesisk jazz, blues og afrikansk electro. Der er ikke nogen genre til at definere Lektion 3 og pladen inviterer lytteren på en stemningsrejse gennem mange forskellige verdensdele. På den måde er projektet lykkedes.

Den Sorte Skole kan opleves på Roskilde Festival fredag d. 5. juli kl. 20.30

Lektion III kan downloades i fuldt format GRATIS på www.densorteskole.net

billeder: Ulf Svane

Dette indlæg blev posted i Features og tagged , .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *