Introduktion til Polen Records

Interview med grundlæggeren af det banebrydende colombianske pladeselskab

Polen Rec slideColombiansk musik er for alvor nået ud til det internationale publikum i de senere år, og bands som Bomba Estéreo, Systema Solar og ChocQuibTown har med stor succes turneret verden over. Kendetegnende for denne nye bølge af bands er fusionen af de colombianske musiktraditioner med inspirationer fra elektronisk musik og hip hop, der for alvor har formået at bringe stilarter som champeta, afro-colombiansk palenque og ikke mindst cumbia ud til nye lyttere. Ser man nærmere på scenen for ny colombiansk musik, har en af de helt centrale aktører i musikkens udbredelse været pladeselskabet Polen Records baseret i hovedstaden Bogotá. Udover at stå bag et af de mest succesfulde bands Bomba Estéreo, har selskabet udgivet plader med nogle af pionererne inden for den nye colombianske musik som Pernett og ChocQuibTown og senest præsenteret spændende og nyskabende navne som Cero39 og Mitú.

På Almonde er vi store fans af colombiansk musik og har længe fulgt Polen Records udgivelser, og af den grund opsøgte jeg på årets WOMEX festival, pladeselskabets grundlægger og A&R ansvarlige Felipe Álvarez for at høre historien bag Polen og hans mening om den store internationale fokus, der er kommet på colombiansk musik i de senere år. Sidst i artiklen præsenterer vi samtidig en playliste samlet af Álvarez med ti af hans favoritkunstnere fra hjemlandet.

FelipeÁlvarez startede Polen Records i 2006 sammen med Lucas Guingue fra bandet Bajotierra med det formål at få udgivet plader med nogle af de mange spændende nye colombianske bands, der ikke havde de store pladeselskabers interesse. Dengang arbejdede Álvarez i reklamebranchen og som studietekniker for forskellige bands og kunstnere, herunder Colombias største popstjerne Shakira. Drømmen var dog at starte et pladeselskab og for at finansiere Polen solgte han sit reklamefirma og det musikstudie, han ejede i Bogotá. I stedet opbyggede han og Guingue et musikstudie i Álvarez’ eget hus, der blev pladeselskabets arbejdsplads. Den fusion af colombiansk folkemusik og stilarter som elektronisk musik, dub og hip hop, der kom til at kendetegne Polens udgivelser, var dengang en niche på den colombianske musikscene, som meget få bands bevægede sig inden for. For Álvarez selv var der også tale om en tilvænningsproces:

“Jeg voksede op med rockmusik, og det var dér, jeg havde min baggrund. Folkemusikken blev set ned på af de fleste unge colombianere, det var noget man gjorde lidt grin med. Men jeg havde en god ven, der også arbejdede med Shakira, og som var stor cumbia-fan. Dengang lavede vi sjov med ham: “cumbia?! Ja det svinger, men du er skør”. Men jeg havde det alligevel i baghovedet. Flere år senere udkom så Sidestepper og Pernett med deres fusioner af elektronisk musik og folkemusik, og så begyndte det virkelig at give mening. Sidestepper (som udgav deres første album i 1997, red.) blandede salsa med drum ’n’ bass og dub og senere kom Pernett, der mere var inspireret af cumbia.”

Pernett var samtidig en af de tre acts, som blev tilknyttet Polen fra starten af. De to andre var hiphop-gruppen ChocQuibTown, som hentede inspiration fra de afro-colombianske musiktraditioner fra Colombias stillehavskyst, og Bomba Estéreo der blandede cumbia rytmer med house, dub og hip hop. Pernett og ChocQuibTown var kun tilknyttet Polen de første par år, inden de gik videre til nye samarbejder, og pladeselskabet valgte herefter at satse fuldt ud på Bomba Estéreo. Oprindeligt var Bomba Estéreo et soloprojekt for musikeren og produceren Simón Mejía, men fra og med albummet Estalla (eng. titel Blow Up) (2008) blev projektet et band med den karismatiske sangerinde Liliana Saumet i front. Bomba Estéreos eksplosive liveshows skulle også vise sig at blive vejen til international succes, og i den forbindelse kom Roskilde Festival, hvor bandet i 2009 spillede deres første internationale festivaljob, til at spille en afgørende rolle:

“Vi fik en invitation fra Roskilde og var alle glade, men også lidt nervøse. I Colombia gik det rigtig godt, men vi vidste ikke hvordan det ville gå internationalt. Da jeg så 3000-4000 mennesker danse og hoppe til koncerten på Roskilde tænkte jeg: ”Det her kan virkelig nå langt”. Og på samme tur, takket være Roskildes invitation, kom vi også til New York og fik præsenteret bandet dér. Bagefter arrangerede vi en lang tur og brugte alle vores penge på at promovere bandet, og vi kom tilbage til Colombia helt ruinerede. Men så begyndte der at komme flere invitationer, og successen voksede langsomt.”

Bomba Estéreos succes sikrede at Polen Records kunne opretholdes økonomisk, og fortsætte med at udgive plader med acts som Cero39 og Mucho Indio, der med forskellige udgangspunkter ligeledes fornyer de colombianske musiktraditioner med inspiration fra elektronisk musik. Det seneste skud på stammen hos Polen er duoen Mitú, der blander rytmer og perkussion fra den afro-colombianske palenque musik med elektroniske beats og synth-melodier. (Mitú spillede i august deres første koncert udenfor Colombia på spillestedet Global i København – læs vores interview med duoen fra dengang her).

Polen Records har som nævnt spillet en central rolle i den bølge af ny colombiansk musik, der for alvor har sat Colombia på det musikalske verdenskort. Udover Polens kunstnere, bør navne som Systema Solar, Ondátropica, Meridian Brothers og Frente Cumbiero også fremhæves. I kølvandet på disse bands succes er der samtidig også fulgt en række retrospektive udgivelser dedikeret til colombiansk musik, herunder en hel del opsamlinger af klassiske cumbia plader. Landets øvrige musiktraditioner er dog også blevet tildelt opmærksomhed, som f.eks. på det engelske pladeselskab Soundways fremragende udgivelse Palenque Palenque: Champeta Criolla & Afro Roots in Colombia.

Dette store fokus på colombiansk musik i de senere år er også noget Felipe Álvarez har kunnet mærke:

“For kun 6-7 år siden, når du sagde til folk i udlandet, at du var colombianer, forbandt de det altid med alle mulige andre ting end musik, kaffe f.eks… Men i de sidste par år er det meget blevet musikken folk spørger til. Nu føler jeg mig virkelig stolt, når jeg taler om colombiansk musik.”

Mitú Womex 2

Mitú live på årets WOMEX festival

“Da jeg voksede op, virkede det som om, at alt den musik fra Latinamerika der havde succes internationalt kom fra enten Brasilien eller Cuba. Dengang ville man aldrig have forestillet sig, at Colombia også ville komme til at eksportere ny og spændende musik. Det er, hvad der sker nu, takket være Roskilde Festival og andre samarbejdspartnere, der har præsenteret musikken rundt om i verden.”

Har opfattelsen af den traditionelle musik også ændret sig inden for Colombias grænser?

“Ja, det var ikke kun de unge, der begyndte at finde deres egne bands, jeg tror også noget ændrede sig i mentaliteten generelt. Jeg voksede op med punken og store rocknavne som U2, AC/DC og Black Sabbath. For 25 år siden så vi altid mod udlandet for at finde musik, men nu er vi begyndt også at se indad, mod vores egen musik. Jeg tror denne forandring er utrolig vigtig.”

Afslutningsvis bad jeg Álvarez samle en playliste med ti favoritter, der har været med til at tegne nutidens musikscene i Colombia. Find playlisten her og læs Álvarez’ kommentarer til sangene nedenfor:

ChocQuibTown1. ChocQuibTown – Somos Pacifico (2006)

“En klassiker, der introducerede en hel ny lyd. Hiphop med rødder i marimba-musikken fra Stillehavskysten”

2. Sidestepper – Hoy Tenemos (2000)

“Revolutionerende for sin tid. En hymne for vores generation.”

3. Systema Solar – Bienvenidos (2010)

“Også en klassiker. De bragte en ny techno-vibe til champeta-musikken”

Abelardo Carbonó4. Abelardo Carbonó y su Conjunto – Palenque (1982)

“En mester indenfor Palenque-musikken. Bare lyt til den – Super funky!”

iii

5. Pernett & The Caribbean Ravers – The Caribbean Raver (2003)

“En af pionererne inden for den nye lyd. Dette nummer er stadig et hit på diskotekerne ti år efter, det blev udgivet.”

6. Batata y su Rumba Palenquera – Ataole (2003)

“Mesterværk. En af de vigtigste sange inden for palenque-traditionen.”

7. Esteban Copete y su Kinteto Pacifico – Adios Morena (2012)

“En dejlig sang fuld af inspiration og hjerte.”

Los Pirañas8. Los Pirañas – Lamada de Oceanía, África y América (Eran un Mismo Continente) (2012)

“Virkelig spændende sang, der fører traditionen i nye retninger. Psykedelisk”

9. Bomba Estéreo – El Alma y El Cuerpo (2012)

“Beroligende og dragende, den går lige i for hjertet. En smuk sang.

10. Mucho Indeo – Kubeo (2012)

“Cirkulære melodier, der bringer én i trance. Meget meditativ.”

****

Polen Records’ hjemmeside

Mere fra Almonde om Colombia her

Dette indlæg blev posted i Features og tagged , .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *