Det sorte skattekammer i Paris

Almondes udsendte har set udstillingen Great Black Music i byernes by

greatblackmusic_595_320

Hvis økonomien ikke giver plads til de store oversøiske opdagelsesrejser, kan en lille tur til Paris lette trykket. Udover de sædvanlige seværdigheder, cafélivet, udstillinger, kunstmuseer og sure franskmænd i stinkende metroer gemmer La ville lumière også på ”La cité de la Musique”, Musikkens by, lige ved metro Porte de Pantin og cité de la Villette. Der kan man til og med den 24. august opleve udstillingen Great Black Music, en udstilling om afrikansk musik.

Udstillingen starter med, at man får tildelt noget, der ligner en smartphone med store komfortable hovedtelefoner, hvor man kan vælge at blive guidet på fransk eller på engelsk. Man bliver også opmuntret til at indtaste sin e-mail-adresse, så man senere kan modtage en liste over den musik, man har ”liked” i løbet af sit besøg. Hver gang et nummer bliver spillet, kan man på sin ”smartphone” se nummerets navn og et hjerte, som man kan vælge at trykke på, hvis man vil have at nummeret skal gemmes til senere brug.

95% af besøget er en digital rejse, hvilket stemmer overens med museets valg, at investere sig i og benytte sig af multimedier, siden det åbnede i 1995.

I det første rum, som koncentrerer sig om personligheder, bliver man mødt af omkring 20 pulter af ca. 1,2 m høje gennemsigtige plastikrør, hvor en projektør i bunden projicerer musikdokumentarer mod rørets top. Hvert rør er dedikeret til et vigtigt ”sort” navn i musikken, og ved at vælge rørets nummer kan man følge med i korte dokumentarfilm (15-20 min.) om disse ikoner. Her kan nævnes Fela Kuti, Ray Charles, John Coltrane, Billie Holiday, Michael Jackson og Jimmy Hendrix, ligesom personligheder som Gilberto Gil, Elvis Presley og Salif Keita er med.

Det næste rum byder på fem store skærme, der hver præsenterer dokumentarer om musik og særlige personligheder fra Afrika, som her er delt op i Nordafrika, Vestafrika, Centralafrika, Østafrika og Sydlig eller ”Austral” Afrika. For hver region er der omkring tre dokumentarer, der giver en indføring i, hvad regionens musikhistorie har at byde på. Her får man også et indblik i de enkelte regioners største musiknavne, samt de historiske begivenheder der har skubbet udviklingen fremad.

Great black music_4De første to rum talte især til ens intellekt – næste rum byder på en mere sanselig oplevelse, selvom den stadigvæk benytter sig af de samme virkemidler, lys, billede og lyd. Med hjælp af de store skærme og lydene i det næsten ovale rum, træder man ind i ritualer og ceremonier fra forskellige religioner med rødder i afrikansk kultur. Man blandt andet ende midt i et Santeria- eller Candombléritual fra Latinamerika, høre og se dem blive udført af de såkaldte Mães de Santo, Helgen-mødre, og andre lokale religiøse personligheder i reel menneskestørrelse.

 

En fin detalje er den pult, der er stillet op i midten af lokalet med lidt informationer om de forskellige ritualer, man kan opleve. Her finder man også en video af brændende stearinlys, som publikum kan puste på for at få en ånd til at besøge rummet.

Dernæst kommer man til en ”sort musik”-kronologi. Her følger kronologien ikke kun musikken, men også de referencer der er at finde i musikken til særlige betydningsfulde historiske øjeblikke for den sorte identitetsskabelse. Kronologien, der går fra Faraotiden til 2010’erne, forbi Wolof-imperiet, Anden Verdenskrig, Black Power, Tropikalisme og Barak Obama, er skrevet på fransk.

Hvis ens skolefransk er alt for støvet, kan man vælge at lege lidt med de 2-3 instrumenter, der er stillet op rundt omkring med pædagogisk spil, før man går ned til udstillingens næste del, der foregår en etage under. Her starter man med at gå ind til en sorthvid billedudstilling af Lewis Watts, der viser musikken i hverdagen og gadelivet, samt konsekvenserne af orkanen Katrina i New Orleans. Der er også stillet 3 computere op med tilhørende hovedtelefoner, hvor man bl.a. kan gå lidt i dybden med diverse afrikanske instrumenter og musikgenrer.

Great black music_2

Sidst kommer ”Global Mix” rummet, hvor man kan få mere at vide om de overvejende urbane musikgenrer, der blander afrikanske og latinske rødder med popmusik med særlig fokus på hip hop, disco og salsa. Hver genre har sin egen bås, hvor man kan afprøve genrernes kultur, ved at tage discoparyk og briller på og fyre den af på dansegulvet, lave graffiti med virtuel spraydåse eller lære salsatrin. Dette er særlig populært for de skoleudflugtsklasser, man især kan være heldig at møde om onsdagen.

Great Black Music, der også har været vist i Johannesburg og Dakar er en meget god indføring i afrikansk musik og ikke mindst i den rige musikalske udvikling, der er et følge af kolonialismens mørke tider. Man bliver ved at opleve udstillingen bevidst om, hvor meget man har at lære og opdage omkring nutidens musikrødder.

Udstillingen stopper dog ikke, når man går ud af Cité de la Musique. Man kan nemlig også fortsætte besøget på udstillingens hjemmeside, hvor man under webdocumentaire kan se nogle klip fra vigtige koncerter, der har fundet sted på Cité de la Musique. Man kan også købe et soundtrack til udstillingen og i princippet have adgang til sit eget besøg, hvilket dog ser ud til at være en teknisk udfordring, især fra Danmark.

Der anbefales at have god tid til at se udstillingen, gerne en hel dag. Cité de la Musique, hvor man årligt kan opleve op til 250 koncerter, har også en fantastisk fast udstilling, der er et kig værd, med nogle af musikhistoriens vildeste instrumenter, om man er til cembalo, flygel, eksotiske instrumenter eller elektronisk musik.

Dette indlæg blev posted i Features og tagged .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *