Elektronisk maskerade fra Lima

Almonde mødte Dengue Dengue Dengue til en snak om Roskilde og cumbia

1-Dengue-Dengue-Dengue-Sillon-Foto-por-Hilda-Melissa-Holguin

Dengue Dengue Dengue (DDD) består af de to producere, dj’s og grafiske designere Felipe Salmon og Rafael Pereira fra Lima, Peru. Til deres livekoncerter har de slået sig sammen med Nadia Escalante der sørger for deres visuelle udtryk, hvor gruppen blandt andet er kendt for at bære farverige masker.

Latinamerikanerne har med en unik blanding af tung bas og traditionel peruviansk cumbia fået masser af opmærksomhed på den internationale elektroniske scene de sidste par år. Almonde mødte “Perus svar på Daft Punk” og deres visuelle hjælper inden deres koncert på Roskilde Festival til en snak om Roskilde, den elektroniske musikscene i Lima og om at være stolt at sin egen kultur.

Hvordan har jeres Roskilde været indtil videre?

Rafael: Vi er næsten lige kommet så vi har ikke haft mulighed for at se så meget af festivalen, men i aften skal vi helt sikkert se DJ Nigga Fox og Soldier Man. Der er masser af kunstnere, vi gerne vil se.

Havde I hørt om Roskilde, før I kom hertil?

Felipe: Kun en lille smule.

Rafael: Et par af vores venner fra ZZK Records som laver musik i samme stil som os, har spillet her før, så vi har hørt historier om festivalen. De var alle meget begejstrede, så vi er meget glade for at være her!

Nadia: Vi har også nogle venner, der bor i København, og da vi fortalte dem, at vi skulle spille på Roskilde, som vi jo ikke kendte særlig godt, var de helt oppe at køre. Så begyndte vi at researche lidt og fandt ud af, at det jo er en kæmpe festival.

Hvordan mødtes I, og hvordan kom I frem til at lave musik sammen?

Felipe: Rafael og jeg har et fem mand stort kollektiv der hedder Colectivo Auxiliar og i 2009 tog vi til Argentina for at spille på en festival. Efter koncerten endte vi til en fest, hvor der var et band, der spillede traditionel peruviansk musik, og vi blev overraskede over hvor godt det fungerede på en klub. Vi blev meget inspirerede af det, og efterfølgende begyndte vi at researche lidt på den peruvianske musik, vores egen musik og så tog det ligesom fart derfra.

Hvordan kom det audiovisuelle samarbejde igennem?

Nadia: Vi har arbejdet sammen i næsten ti år gennem det her audiovisuelle kollektiv, så da de begyndte på DDD projektet, ville de gerne have et audiovisuelt udtryk. Heldigvis kunne vi lide de samme ting, så vi begyndte at samarbejde på noget materiale Rafael og Felipe havde lavet og det fungerede ret godt.

Rafael: Fra starten har vi ønsket at lave projektet audiovisuelt med vores musikvideoer selvfølgelig, men også med maskerne til vores livekoncerter.

Nadia: Det, DDD prøver på, er at få folk til at få en farverig oplevelse. Ikke kun gennem musikken med også gennem det visuelle.

Rafael: For os er det ikke essentielt, at folk ikke ved, hvem vi er. Ja, vi bærer masker, men vi tager dem ofte af, fordi det er varmt, når vi står og spiller. Det handler ikke om at holde noget hemmeligt, det handler om at have det sjovt og være farverig.

dengue-tono-3

Er der forskel på at spille foran et latinamerikansk publikum kontra et europæisk publikum?

Felipe: Der er forskellige måder at forstå musik på, men ligegyldig hvor du er fra, danser folk. Latinamerikanske folk danser mere aggressivt og intenst.

Rafael: Der gode vibes begge steder, men jeg ser en forskel. De fleste latinamerikanere har hørt cumbia fra de var helt små, så de har ligesom den rytme i blodet. For dem er det meget let at komme ind i rytmen. Men hvis vi spiller afrikansk musik for dem, føler de sig måske ikke så knyttet til den. Men i Europa er der mange forkskellige musikalske indflydelser, så folk er mere åbne for forskellige lyde. Her kan vi spille et bredere sæt med musik fra hele verden og folk vil stadig nyde det.

Nadia: for mig som latinamerikaner er det smukt at se, når europæere danser til vores musik.

Hvordan ser den elektroniske musikscene i Lima ud i øjeblikket?

Rafael: Scenen er meget god lige nu. Den har ændret sig rigtig meget de sidste 5 år. Før havde vi ikke noget, der var vores eget. Specielt inden for den elektroniske scene – vi lyttede til house, techno og dubstep, genrer der allesammen kommer fra Europa eller USA. For første gang kigger vi indad mod vores egen kultur, for at skabe noget ud fra det. Der er en meget kreativ energi i Lima nu på grund af det. Folk lader sig inspirere af hinanden og den peruvianske kultur.

Nadia: Efter et stykke tid er folk begyndt at føle stolthed over deres egen kultur og deres eget land gennem musikken. Det er noget, der ikke var særligt almindeligt nogle år tilbage.

Cumbia er blevet ret stort i Europa. Ser i jer selv som en del af en bevægelse, der har fået den her musik ud på de europæiske klubber?

Felipe: Jeg vil da gerne være en del af en bevægelse, hvis folk ser det som det.

Rafael: Det er en gruppe af mennesker, der skubber lyden ud i verden. Det startede lang tid før, vi startede, og det vil bare fortsætte.

Hvordan ser I fremtiden for cumbia, nu da genren er blevet så populær?

Felipe: Vi er hele tiden i bevægelse, og vi bliver ikke i den samme genre. Vi prøver bare at udvikle os med alt det nye, der følger med. Det er en måde at undgå, at tingene går i stå.

Rafael: Cumbia vil altid være stort, men som enhver anden genre, der bliver stor, går det også nedad på et tidspunkt. Det betyder ikke at genren eller musikken er dårlig. Det er bare trends. Som Felipe sagde, så eksperimenterer vi i gruppen med en masse forskellige genrer og lyde, så vi flyder bare med strømmen. Men der vil altid være en lille smule cumbia i den musik, vi laver.

Hvordan implementerer i den traditionelle Cumbia i jeres musik?

Felipe: Nogle gange bruger vi samples, og andre gange bruger vi bare en rytme. Jeg vil gerne lave hiphop, men jeg bruger samples fra Andesbjergene. Det er med til at gøre det nyt og anderledes. Jeg kan også finde på at bruge et underligt beat fra Peru og så reproducere det rent elektronisk.

Rent musikalsk, hvad er jeres inspirationskilder?

Felipe: Jeg kan lave en meget lang liste. Vi prøver at lytte til nye kunstnere, men vi er også vilde med elektronisk musik fra 90erne, med bands som Aphex Twin og Autechre og den slags musik. Også nogle af det første dubstep albums og mere moderne bass er fede. Vi kan lide en masse forskellige genrer.

Hvad er fremtiden for DDD?

Vi skal lave nogle samarbejder med kunstnere fra Europa og Latinamerika. Vi er også i gang med at komponere musik til det nye album, som vi regner med kommer ud i starten af næste år. Mange af sangene er allerede færdige. Vi har kigget lidt bort fra cumbia og leget med nogle nye genrer og nye rytmer, også fra Peru, så det skal nok blive interessant.

Dette indlæg blev posted i Features og tagged , .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *