Intens etiopisk crunch-musik

Et portræt af bandet uKanDanZ der gæster København den 30. januar 

ukandanz_slide

uKanDanZ er originale kompositioner, improvisation og rå energi. Den franske kvartet udforsker den etiopiske lyd med brugen af fem-klange og en haltende asymmetrisk rytme, idet de producerer et skarpt mix af rock, free jazz og noise ledsaget af Asnake Guèbrèyès kraftfulde amhariske sang. Fredag d. 31. januar lægger gruppen for anden gang vejen forbi spillestedet Global Copenhagen.

Fire franskmænd og en etioper, der fyrer op for en musikalsk hybrid af ethiogroove og moderne musik – en usædvanlig og super spændende konstellation. Det hele startede i 2003, hvor den franske guitarist Damien Cluzel rejser til Etiopiens hovedstad for at medvirke på pladen Europe meets Ethiopia (Jump to Addis), som er en del af det anmelderroste projekt Éthiopiques, der samler etiopisk og eritreisk musik fra 1960’erne til i dag. I Addis Abeba stifter Cluzel bekendskab med Asnake Guèbrèyès’ store stemme, og sammen med tre jazzvenner fra hjembyen Lyon begynder de at spille det de selv karakteriserer som etiopisk crunch-musik. I 2010 bliver de opdaget af Francis Falceto, manden bag Éthiopiques, som inviterer dem til at spille til den etiopiske internationale musikfestival, og i 2012 udgiver de deres debutalbum Yetchalal.

Man keder sig ikke til uKanDanZ højenergiske koncerter. Med sin tenor sax knytter den talentfulde Lionel Martins et jazz element til Cluzels rockede barytonguitar, Fred Escouffiers keyboard og Guilhem Meiers travle trommer, og  sammen skaber de en lyd, der på samme tid er dansabel, dissonant og emotionel. Guèbrèyès amhariske sang er klagende og inderlig med højtsvungne forsiringer, der er karakteristiske for den traditionelle etiopiske sang, og rullen med tungen. Han imponerer med den avancerede amhariske dans Eskista, der er yderst vanskelig at gøre efter p.g.a. den komplekse teknik, der er kendetegnet ved hoppende og rullende skulderbevægelser og stødvise fremskydninger af brystkassen.  Alt i alt en fængende sceneoptræden.

uKanDanZ er inspireret af populære traditionelle etiopiske sange, ofte om kærlighed. Deres seneste udgivelse, singlen Lantchi Biyé (”For dig ville jeg”), er således et cover af en meget smuk sang fra 1960’erne af den legendariske etiopiske sanger Tilahun Gessesse. ukandanz_liveLandets rige musikscene afspejler kulturel mangfoldighed og en tusinde år gammel historie, der adskiller sig fra resten af de afrikanske landes historie, da Etiopien som den eneste nation aldrig har været koloniseret.

Landets utallige etniske grupper har hver især deres egen tradition med særegne  instrumentale og vokale kendetegn. Nogle former for traditionel musik er f.eks. påvirket af folkemusik fra andre steder på Afrikas Horn, især Somalia, mens den udbredte religiøse etiopiske musik besidder et gammelt kristent element. Den førnævnte CD-samling Éthiopiques, der startede i 1998, har haft en enorm betydning for bevarelsen og udbredelsen af den etiopiske musiks unikke arv og har inspireret mange eksperimenterende vestlige kunstnere ligesom Cluzel. Pladerne er bestemt værd at tjekke ud og kan bl.a. købes på amazon.co.uk.

Dette indlæg blev posted i Features og tagged .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *